Külma ilmaga võib elektriautot laadides sageli märgata, et laadimisjaam justkui ei tööta korralikult – laadimine on aeglasem ja laadimisvõimsus paistab olevat väiksem. Selle tõrke põhjus ei ole enamasti mitte laadimisjaama rike, vaid see, et auto aku ei ole piisavalt soojenenud. Siin on mõned näpunäited, mis aitavad külma ilmaga laadimisel ebameeldivaid üllatusi vältida.
Kuidas mõjutab õhutemperatuur laadimiskiirust?
Laadimiskiirus sõltub mitmesugustest teguritest, eelkõige aga aku laetuse tasemest ja temperatuurist. Paljud elektriauto kasutajad teavad, et talvel on elektriauto kasutamisel mõningaid eripärasid. Nähtus, et külmal ajal on laadimine oluliselt aeglasem, on saanud inglise keeles nimeks cold-gate. Näiteks on Volkswagen ID.3 maksimaalne laadimisvõimsus 175 kW, kuid kui temperatuur langeb –15 °C-ni, võib laadimisvõimsus väheneda 40 kW-ni.
Paljud juhid aga ei tea, et laadimiskiirus ei muutu mitte ainult siis, kui temperatuur langeb alla 0 °C, vaid isegi juba +10 °C juures. Autojuhid, kes seda ei tea, võivad arvata, et aeglane laadimine on tingitud laadimisjaama rikkest või ebapiisavast võimsusest.
Et ka külmematel kuudel läheks laadimine kiiresti, on oluline hoida aku temperatuur optimaalsena. Olenevalt elektriauto mudelist jääb see temperatuur vahemikku 25–50 °C. Külmema ilmaga on vaja akut täiendavalt soojendada.
Aku soojendamine võtab aega ja energiat
Külma ilmaga elektriautot laadides võib aku soojenemiseks kuluda 20–30 minutit, samuti nõuab see lisaenergiat. Laadimisjaamas kuvatav võimsus on siis sageli suurem kui sõiduki ekraanil kuvatav võimsus. Enamasti näitab jaam suuremat võimsust kui elektriauto ekraan, kuna energiat ei kasutata mitte ainult aku laadimiseks, vaid ka selle soojendamiseks. Sel põhjusel võib elektriauto tarbida laadimise ajal aku teadaolevast mahutavusest rohkem elektrit.
Mõned elektriautod alustavad laadimist alles siis, kui aku minimaalne vajalik temperatuur on saavutatud, mis tähendab, et laadimine võib alata alles 10–15 minuti pärast.
Samuti tasub tähele panna, et mida võimsam on aku, seda kauem aega kulub selle soojenemiseks. See kehtib eriti 800 V akuga elektriautode puhul. Talvel mõjutab laadimiskiirust ka aku keemiline koostis. Näiteks on LFP-akud (liitiumraudfosfaatakud) vastupidavamad, kuid laevad külma ilmaga aeglasemalt, samas kui NMC-akud (nikkel, mangaan, koobalt) taluvad külma paremini.
Eelsoojendus säästab aega
Et laadimine läheks kiiremini, peaks aku olema juba enne laadimisjaama saabumist üles soojenenud. Kõige lihtsam on kasutada selleks aku eelsoojendamise funktsiooni. Selle abil saavutab aku optimaalse temperatuuri ligikaudu 30 minutiga, võimaldades kiireimat võimalikku laadimist isegi talvel. Kui elektriautol seda funktsiooni pole, on soovitatav kasutada sõidu ajal regeneratiivpidurdust, mis võib samuti aidata akut soojendada.
Kasulikud näpunäited kiiremaks laadimiseks talvel
- Aku eelsoojenduse kasutamisel auto sõiduulatus väheneb, kuna aku soojendamine nõuab lisaenergiat. Laadimise ajal annab selle energia laadimisjaam, kuid eelsoojendusfunktsiooni kasutamisel saadakse vajalik energia akust endast.
- Pikkade vahemaade läbimisel on vaja akut tavaliselt eelsoojendada ainult enne esimest laadimiskorda. Pikematel sõitudel, mil tuleb autot korduvalt laadida, on akut vaja soojendada vaid enne esimest laadimiskorda, sest sõidu ajal see oluliselt ei jahtu. Järgmiste laadimiskordade ajal on aku piisavalt soe ja laadimine toimub tavapärasel kiirusel.
- Väga külma ilmaga on soovitatav mitte lasta elektriauto aku laetuse tasemel langeda alla 20%. Temperatuuril –20 °C või alla selle hakkab sõiduk automaatselt akut soojendama, mistõttu on oluline, et selle jaoks oleks piisavalt energiat.
- Enne elektriauto ostmist tasub järele uurida, kas sõidukil on olemas eelsoojendamise funktsioon ja soojuspump – need muudavad elektriauto kasutamise külmemal aastaajal oluliselt mugavamaks.